Je bekijkt nu 9 Manieren om angst te bestrijden

9 Manieren om angst te bestrijden

Angst krijgt soms de overhand, of het nu gaat om faalangst, angst voor succes of zelfs angst voor angst. We hebben allemaal op een bepaald moment in ons leven angst ervaren en het kan een echt struikelblok zijn dat ons ervan weerhoudt om echt succesvol te zijn.

 Je hoeft je angst je niet niet eeuwig tegen te laten houden. Er zijn verschillende manieren om angst te overwinnen, hier zijn een aantal manieren om te leren omgaan met je angst.

1. SCHEID DE WERKELIJKHEID VAN PERCEPTIE

Vraag jezelf af wat er echt aan de hand is, lokaliseer de feiten en plaats ze boven je gevoelens.

2. IDENTIFICEER DE TRIGGER

Zoek uit wat het is in een situatie die je triggert. Als je het leert identificeren, leer je het te bestrijden.

3. WEET WAAR ANGST IN JE LICHAAM LEEFT

Vaak voel je angst fysiek in je lichaam. Het beïnvloedt verschillende mensen op verschillende manieren. Identificeer hoe het je lichaam beïnvloedt en doe wat nodig is om voor je lichaam te zorgen. Als je bijvoorbeeld spanning in je rug of je schouders hebt, kun je stretchen, schuimrollen of yoga beoefenen om de spanning tegen te gaan.

Stress op kantoor

4. OEFEN DANKBAARHEID

Schrijf elke dag 1-3 dingen op waar je dankbaar voor bent. Het maakt niet uit hoe groot of klein het is. Dankbaarheid helpt de geest te verschuiven naar positiviteit, wat na verloop van tijd de angst overwint.

5. LUISTER NAAR JE INNERLIJKE STEM

Houd je innerlijke gesprekken in de gaten. Als je het niet tegen een vriend zou zeggen, zeg het dan niet tegen jezelf. Spreek positief tegen jezelf en herinner jezelf aan je sterke punten.

6. CREËER EEN NIEUWE ASSOCIATIE

Herinner jezelf eraan dat het gevoel en het moment voorbij zullen gaan. Focus op de positieve uitkomst van de situatie, in plaats van de angst van het moment zelf.

man stress out and cover his face by his hands

7. HET GLAS HALFVOL IN PLAATS VAN HALF LEEG

Perceptie is een zeer krachtig iets, en hoe je je voelt over je situatie bepaalt hoe je reageert. Dus denk positief en je geeft jezelf een veel betere kans op succes. Dit zal niet van de ene op de andere dag gebeuren; oefen met slechts één gedachte. Wat is een terugkerende negatieve/angstige gedachte die je hebt? Werk aan het omkeren van deze ene gedachte. Mettertijd zal dit een gewoonte worden.

8. ADEMHALINGSOEFENINGEN DOEN

Ademhaling helpt je lichaam te centreren; als je stopt met ademen, stopt je hart met kloppen. Je kunt een aardingsoefening doen, of zelfs op elk moment 5 diepe, lange ademhalingen nemen om jezelf te kalmeren en te centreren. Het is het beste om je dag hiermee te beginnen, maar voel je vrij om de hele dag te oefenen.

9. CREËER EEN VEILIGE RUIMTE

Als je je veilig voelt, is er geen ruimte voor angst. Zoek een veilige plek waar je je kunt terugtrekken wanneer slechte gevoelens beginnen – of dit nu een echte plek is, zoals je slaapkamer, of een plek in je geest zoals het strand. Dit gevoel van comfort zal je kalmeren en je in staat stellen om je angst onder ogen te zien.

Houd er rekening mee dat dit slechts 9 strategieën zijn, niet alles werkt voor iedereen. Maar dit is een plek om te beginnen. Begin met het implementeren van deze technieken in je leven en laat angst je niet tegenhouden om je doelen en je hoogste potentieel dit jaar te bereiken!

Kom je er niet zelf uit en heb je hulp nodig hierbij? Maak een afspraak met mij voor een Leefstijlcoaching Kennismakingsgesprek en dan kunnen we kijken of ik je hierbij kan helpen.

Geef een antwoord